Its HOT!!! let's KLIK and you know it!!!

Monday, 13 July 2015

TART NENAS GULUNG (versi junior)

Kredit untuk Dari Dapur seorang Amatur.. Terliur tgok tart yang dibuat oleh admin.. mamayu terus amik kopi pes kat sini,..mudah bebila nak buat.. jom kita tgok cara2 dan gayer mcm mana nak buat tart nenas nie..
Add caption
JEM NENAS
°°°°°°°°°°°°°°°




1 bj nenas
3/4 cwn gula pasir
1 sudu teh esen vanilla
(Klau nk blh letak sehelai daun pandan, 1 kulit kayu manis dn 2 bunga cengkih)
Cara2:
1. Kupas nenas dn parut (sy belasah dgn blander je...)
2. Masak hingga air nenas agak kering. Ulang kacau selalu.
3. Masukkn gula dn esen vanilla... dn klau suka bhn2 sampingan mcm daun pandan, kulit kayu manis dn cengkih. Sentiasa kacau hingga jem kita kering, pekat dn likat.
4. Dh siap, ketepikn sampai sejuk. Gentel2kn sebesar duit 5sen... atau paling besar pn saiz 10sen.
Tips buat inti nenas:
1. Nk beli nenas pastikn yg sedang2 elok. Jgn muda, jgn tua sgt. Elok nenas warna hijau yg baru2 nk kuning. Kupas elok2 dn pastikn buang semua bulu hidung nenas tu he3
Dah parut/blander, toskn air nenas tu sikit... guna tapis santan.
Klau byk2 sgt air, lg lama kita kena berdiri mengadap dapur.
2. Sy guna kuali nonstick bg memudahkn kerja2 mengacau supaya x berkerak di bwh.
3. Sy pkai daun pandan je... bg wangi. Benda2 lain tu sy x minat sgt...
Klau nk cantikkn sikit inti kita, masukkn bberapa titik pewarna kuning... sbb jem nenas ni pucat, so bila letak pewarna ni br dia berseri sikit dn berwarna keperangan...
4. Sukatan gula sis2 blh adjust ikut kemanisan/kemasaman nenas yg sis guna... Agak2 dh masuk smua gula tp masam lg, blh lah tambah gula lg sikit.
Tp awas, nisbah gula berlebihan akn buat inti kita jd liat.
5. Adunan ni dpt dlm +-100pcs, jd gentel la siap2 100 pcs inti tu yee... (kerah lah rakyat jelata buat keja ni... anak2, hasben, saudara mara ^__^) yg penting saiz kena standard... jgn jd kecik besar tua muda plak...Dan pastikn buat xtra sikit sbb selalunya akan dpt lebih.
6. Tips paling berguna sy nk share kt sini adalah... hehee...
Agak2 malas nk buat inti jem nenas tu knn, beli je yg readymade kt kdai brg2 kek... kt pasaraya pn ada jual... (ini kes menderhaka sikit laa...)
Sekian dimaklumkn ^__^ heh3
Tp klau guna inti yg readymade, make sure sis rasa dulu... kadang rasa dia masam sbb dorang nk jimat kos gula...
Sis jerang inti ats api (guna kuali nonstick yee) tambah air dlm stgh cwn dn masukkn je gula castor dlm inti tu dn gaul sebati. Ikut citarasa sis nk manis tera mana...
Settle stgh hari punya masalah ^__^
Okeh, Dah settle bab inti jem blh letak tepi dulu... Seterusnya kita sediakn kulit tart plak.
KULIT TART
°°°°°°°°°°°°°°°

250g buttercup (1 bata)
3 sudu besar gula castor
2 kuning telur
1 sudu teh esen vanilla
2 3/4 cawan tepung gandum*
4 sudu besar tepung jagung*
2 sudu besar tepung kastard*
(Bhn2 tanda * diayak bersama trlebih dulu)
Cara2:
1. Pukul buttercup dan gula hingga sebati. Sy guna mixer, pukul perlahan dn sekejap je. Tak perlu smpai adunan kembang.
2. Masukkan kuning telur dn esen vanilla, pukul sebati... Sekejap je
3. Masukkan bahan2 yg diayak tadi sedikit demi sedikit sehingga mendapat doh yg lembut. Sy gaul guna tangan.
Uli smpai doh tak melekat di mangkuk dn pd jari jemari...
Agak2 klau doh masih lembik dn melekat pd jari, br top-up tepung gandum dlm sesudu dua... Tp klau dh ok, tak payah tambah dah...
4. Menggunakan acuan semperit, picitkan doh dgn bahagian bergerigi mcm gergaji tu mengadap ke bawah.
5. Letakkan jem nenas dn gulung secara kemas agar ia tak longgar... gulung hingga doh bertemu sahaja (jgn smpai bertindan dn trbelit2 mcm pakai sari plak)...
5. Sapukan BAHAN SAPUAN atas tart yg telah siap digulung.
6. Bakar selama lebih kurang 15-20 minit dgn suhu 160° ikut karenah oven masing2... ^__^
BAHAN SAPUAN:
1 kuning telur, 1 sudu besar air biasa dan beberapa titik pewarna kuning
- dikacau sebati.
---------------------------
Tips buat kulit tart:
1. Kenapa buttrcup dn gula tk blh trlebih pukul? Sbb nnti takut kulit tart kita akn trlampau gebu... pantang trsentuh je reput berderai. Nk susun dlm balang pn susah.
Lg pn kita taknk la tart kita mengembang sebesar ibu jari En hasben plak kann... ^__^
2. Mungkin penggunaan kuantiti tepung akn berbeza2 bergantung pd jenis butter yg sis2 guna... (bagi sis yg nk pakai pure butter la kann...)
Cnth : klau pakai pure buttr mcm anchor atau SCS... mungkin doh akn lebih lembik. Klau pkai buttrcup, doh akan lbh keras.
So, sis kena pndai2 la agak. Cuma pastikn doh jgn terlalu keras sebab bila nak picit dalam acuan semperit nnti mmg menderita. Lagipn bila doh keras masa nak gulung, doh akan pecah dn trputus2.
3. Potong kulit tart jgn melebihi 3 inci... sy potong dlm 2 3/4 inci cmtu...
Bila gulung dn ada lg extra kulit, trim/potong buang... jgn dok pulun belit gak. Ini supaya nnti xde la kulit tu bertindan dn jd tebal.
4. Pastikn inti jem nenas digulung kemas dlm kulit tart. Saiz jem yg lebih kecil dari kelebaran doh akn menyebab kan kiri kanan tart akan 'jatuh' lps bakar... Dan jgn la plak inti tu terlebih smpai terjengul kluar dr kulitnya plak...
5. Pd yg malas nk buat gulung2 tikar ni... klau ada idea lain, sila gunakan...
Nk terap bentuk bunga ke... nak gentel2 bentuk nenas ke... suka hati...
Klau ada yg nk tekan bentuk samprit pun suka hati he3.
Okeh... Lepas ni sy akn share resepi TART NENAS GULUNG - VERSI SENIOR plak...
Maknanya, klau resepi junior ni utk beginner... khas buat para amatur... (ini resepi sukatan cwn)
Seterusnya sy akn share resepi dn cara pembuatan yg advance sikit... (resepi sukatan gram) sbb sis2 smua dh pandai kann... ^__^

Dinasihatkn klau nk buat TART NENAS, petuanya buat waktu siang... Klau buat mlm tart ni xjadi hehee...
Sbb bila kluar je tray ni dr oven... mesti tinggal habuk je ^__^

Inti nenas saya masak dlm kuali non stick supaya senang nk kacau...
Takde la berkerak kt bwh...

Adunan ni dpt dlm +-100pcs, jd gentel la siap2 100 pcs inti tu yee... (kerah lah rakyat jelata buat keja ni... anak2, hasben, saudara mara ^__^) yg penting saiz kena standard... jgn jd kecik besar tua muda plak...
Dan pastikn buat xtra sikit sbb selalunya akan dpt lebih.

Ini rupa doh yg dh siap...
Doh tak melekat di mangkuk dn pd jari jemari... nmpak tak bowl sy bersih licin je...
Agak2 klau doh masih lembik dn melekat pd jari, br top-up tepung gandum dlm sesudu dua... Tp klau dh ok, tak payah tambah dah...

Ini acuan TART NENAS JUNIOR yg sy pakai utk buat tart ni...
Blh beli kt mana2 pasaraya dn kdai brg2 kek...
Acuan ni mudah nk guna cuma saiz tart kita agak kecil dn comel2 je bila guna acuan ni... 1 bj sekali ngap!

Gambar kiri sblm trim... kanan, yg sy dh trim...
Pastikn masa tekan bhgn acuan yg bergerigi mcm mata gaji tu mengadap ke bwh...
Potong kulit tart jgn melebihi 3 inci... sy potong dlm 2 3/4 inci cmtu...
Bila gulung dn ada lg extra kulit, trim/potong buang... jgn dok pulun belit gak. Ini supaya nnti xde la kulit tu bertindan dn jd tebal.

Cara sy gulung tart...
Atur dulu smua inti, br gulung... cepat sikit kiki emoticon
Ada org gentel inti tu bg bujur sikit, pon boleh yee... suka hati la masing2 punya tart kann... kiki emoticon


         


Klau ikut betul2 step dlm resepi ni, Insyaa Allah tart tak kembang setaman... 
Sis blh tgk sendiri sy berani susun rapat2 dlm tray... kiki emoticon
Klau kembang, mau bercantum tart satu tray ni huhuuu

Ok para2 YB... Selamat mencuba...
Pastikn rakyat jelata tak mengamok sbb TART NENAS GULUNG ni sure tak sempat nk simpan dlm balang ^__^

Dinasihatkn klau nk buat TART NENAS, petuanya buat waktu siang... Klau buat mlm tart ni xjadi hehee...
Sbb bila kluar je tray ni dr oven... comfirm tinggal habuk ats tray tu je ^__^


pada yang nak cuba resepi lain boleh klik link dibawah...
https://www.facebook.com/pages/Dari-Dapur-Seorang-Amatur/744469875574643
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...