Its HOT!!! let's KLIK and you know it!!!

Monday, 3 November 2014

SYUKUR ALHAMDULILLAH...REZEKI KAMI....

Assalamualaikum...Alhamdulillah....syukur atas nikmat Allah...

Arini barulah mamayu berkesempatan berkongsi kegembiraan mamayu bersama kawan2 blogger sekalian...
Tidak ada perkara paling membahagiakan kami apabila dikurniakan rezeki ini...Ianya, rezeki dari Allah kepada kami bila mamayu dapat tahu mamayu hamil setelah sebulan kami diijab kabulkan... en.Jebat senyum sampai ketelinga bila dapat tahu mamayu hamil...Tanggal 21 Januari 2014 mamayu lahirkan Muhammad Mirza Ukhail dengan berat 4.2kg...

Kini, mamayu disahkan sekali lagi hamil anak ke-2.. Alhamdulillahh..tak terkata-kata rasanya...REZEKI kami berdua..Secara jujurnya, memang kami tak merancang pon... kami serahkan semua pada yang maha esa...

Tp, memang tak sangka sangat..Sbb, Muhammad Mirza Ukhail baru berusia 9 bulan... Bila difikirkan kembali, kesiannya anak mummy yang sorang ni... tak puas manja-manja tiba-tiba bakal dapat adik baru... macam mana la dia nnti kan... tp, bila fikir balik dari sudut positifnya, nnti MMU dpt kawan... takde la dia main sorang-sorang nanti...

Kalau dulu mamayu alahan teruk sangat sampai masuk spital berhari2... masuk air sampai 21 botol... Alhamdulillah.. kali ni tak berapa nak alahan sangat...walaupun masih la jugak melepekk jer... tp, utk kehamilan ni kira ok laa...berbanding dulu...

Alhamdulillah, pregnency kali ni ,mamayu dapat consume set ibu hamil shaklee dari awal trimester...

Apa yg mamayu ambil utk 1st trimester ni?

Untuk 1st trimester mamayu hanya ambil VITA-LEA, B-COMPLEX, VITAMIN C SR dan PEPPERMINT GINGER PLUS . kadang2 ambil juga ESP SOY ISOLATED untuk penambahan tenaga...mungkin sebab itulah mamayu kurang mengalami alahan semasa kehamilan kali ini...

Mungkin ada antara kawan2 yang dah tahu kebaikan vitamin-vitamin yang mamayu senaraikan di atas.. tp, mungkin juga ada yang tak tahu..

Ok, mamayu share serba sedikit kebaikan yang diberi oleh vitamin2 yang mamayu consume di atas..

VITA-LEA

Apa kebaikannya kepada ibu hamil?

- sebiji vitalea mengandungi 28 vitamin dan mineral penting yang diperlukan oleh orang dewasa.
-vitalea adalah multivitamin jadi ibu tidak perlu ambil obimin lagi..
- di dalamnya kaya dengan iron (zat besi) dimana elok untuk mamayu yang sering punyai masalah anemia
-Anemia ini berbahaya kepada anak dan ibu ketika bersalin kelak. Oleh itu, vitalea sangat penting buat mamayu yang sedang hamil ni..

B-COMPLEX

Apa kelebihannya?

- B complex shaklee adalah unik kerana ia telah lengkap dengan acid folic dan juga 8 kumpulan B.
-acid folic sangat penting untuk pembinaan tulang dan bagi mengelakkan kecacatan saraf pada bayi khususnya 'spina  bifida'.
- ibu hamil memerlukan sekurang-kurangnya 400mg keperluan acid folic.
- untuk pengetahuan kawan2 yang baru nak consume..jika anda ambil b complex ini..semasa pembuangan air kecil...urin kita pasti bertukar  kpd warna kekuningan.. ianya hasil tindakbalas vitamin tersebut kpd tubuh badan kita... tak perlu risau..sbb ianya normal..

VITAMIN C SR

apa kebaikannya kepada mamayu?

- 1 biji vitamin c bersamaan dengan 7 biji oren. Hebatkan!!!
- dengan mengambil vitamin c ia dapat melindungi sel penting dalam pembinaan kolagen dalam membina dan menguatkan sel-sel tisu dalam badan dan juga sangat penting untuk gusi dan gigi yang kuat.
-ia juga membantu mamayu dalam penghadaman zat disamping ia mempertingkatkan taraf sistem pertahanan tubuh.

PEPPERMINT GINGER PLUS

kelebihan supplement ini pada mamayu?

- kandungan yang terdapat dalam sebiji peppermint ginger plus  dapat membantu mamayu mencegah dari sebarang loya, mual dan muntah..
- mungkin sebab kandungannya yang mempunyai bahan2 semulajadi hasil gabungan herba timur dan barat.
- setiap pagi sebelum memulakan sarapan @ setiap malam sebelum tidur mamayu akan ambil sebiji peppermint ginger plus utk mengelakkan diri mamayu ber'angin'.
- jika situasi mamayu pada hari tersebut sangat tidak mengizinkan.. mamayu akan telan 3 biji terus untuk pulihkan loya2 dan mual ini...

ESP SOY ISOLATED

manfaatnya pada mamayu?

- Memberi tenaga kepada mamayu yang sering mengalami morning sickness yang teruk.
- pengambilan esp ini juga sebenarnya membantu membekalkan asid amino yang bertindak membentuk otot dan organ bayi..
- pengambilan yg konsisten dan berterusan akan menyebabkan kulit bayi kita halus dan mulus..
- mungkin ada ibu yang takot nak consume esp shaklee kerana ia dibuat 100% dari kacang soya... tapi, percayalah.. susu soya esp shaklee sangat berlainan... (boleh tgok gambar anakanda mamayu,' muhammad mirza ukhail'.. hingga kini kulitnya sentiasa bersih dan bebas dari sebarang exema...)

Ok, cukup rasanya perkongsian kebaikan dan manfaat  4 supplemet yang mamayu boleh kongsikan pada anda... 

Alhamdulillah.. mamayu syukur sangat diberi rezeki seperti ini... Allah permurahkan rezeki mamayu dengan zuriat2 yang dikurniakan kpd kami.. jadi, tak salah jika mamayu nakkan yang terbaik buat amanah yg allah berikan... bukan setakat kita perlu jaga bila tiba kelahirannya kelak, tetapi kita dah mula jaga semasa dia masih dlm kandungan kita lagi...

Selain dari bekalan supplement untuk simanja yang kita kandungkan ini..jangan lupa beri vitamin2 lain berupa zikir2, alunan ayat2 quran agar dirinya terbentuk dengan ajaran islam sedari dari peringkat janin lagi..

Mudah2an dengan persiapan yang telah kita lakukan kepadanya bakal menjadikan mereka anak yang soleh dan solehah kelak.. amiinnn...

Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...