Its HOT!!! let's KLIK and you know it!!!

Thursday, 31 January 2013

Menu Dapur : Siakap Stim Limau Kasturi


Arini tetiba rajin lak nak try masak  siakap stim limau...semua ni angkara tgok salah satu blog yang aku follow...nampak simple...n memang pon simple...x payah nak guna periuk kukus-kukus nie....

Antara bahan-bahan yang diperlukan adalah;



-Bawang besar yang dipotong kasar,..
-tomato dibelah 4..
-2 biji cili merah dihiris kasar..
-3 biji cili padi dihiris jugak..(klau nak pedas lg..boleh tambah lagi cili padi tu
-3 inci halia di potong halus (tapi x perlu halus sangat


- Sekor ikan siakap (klau nak guna ikan bawal pon boleh..


-Limau kasturi dalam 5-6 biji


-Limau kasturi yang telah diambil airnya....

Cara-cara masak siakap stim nie adalah:


Pertama : panaskan sedikit minyak masak  ( aku guna minyak jagung..sbb akak yg ajarkan cara masak siakap stim nie..dia guna minyak jagung...x berani nak melawan...baik aku tiru bulat2 cara akak tu....


Kedua; masukkan bawang dan halia..tumis sampai layu dan naik bau.....


Ketiga : Setelah bawang layu..masukkan air...sukatan air ikot suka masing2...tp, aku guna 2 cawan air...sbb, cikgu pon guna dua cawan air jugak...hehehehe


Keempat: Kemudian, masukkan cili merah n cili padi td...


Kelima : Masukkan pula ikan yang telah siap dibersihkan tadi....


Keenam : setelah itu...masukkan jus  limau kasturi...


Ketujuh : Api biar sederhana..siramkan kuah di atas ikan tu...jangan sesekali tinggalkan ikan nie yer...jaga leklok...nnti cikgu tau..dia marah....terbalik-terbalikkan ikan tu...tp, jgn smpai hancur...nnti, bakal mak mertua tengok..kompem kena reject...hehehe


Kelapan : Biar merenih....Opssss..lupa lak...korang jangan lupa masukkan garam..klau nak masukkan bahan perasa pon boleh..klau x nak pon x per.... Agak-agaknampak isi ikan tu dah masak...tutup api...dan boleh la dihidangkan....


Tadaaaaaaaaaaaaaa!!!!! ni yang dah siap sepenuhnyer...klau nak hias dengan daun ketumbar pon boleh........aku x la nak berhias sngat...sbb, aku sorang jer yang makan...lantok ler klau x lawa pon kan...masuk perut gak nnti.....Giler kentang...ikan besor mcm ni mkn sorang2....

okay...kos masak menu ni anggaran dalam RM11.50..sbb, ada antara bahan-bahannya x der dlm peti... ikan siakap harga dalam RM6.80...x tau murah ker mahal...kepada kengkawan yang nak cuba tu...try laaa...kredit utk menu nie...sbb, x perlu nak sediakan pengukus...dan ianya sangat sedapp... Maceh kpd blog cahaya cintaku... next resepi...akan saya kongsi lagi...."Selamat Menjamu Selera" ^____^

Sharing Is Caring
Post a Comment
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...